Z NIMI MUSISZ SIĘ ZAPRZYJAŹNIĆ, PRZECHODZĄC NA DIETĘ

foodiesfeed.com-pasta-photos-penne-3

Warzywa

Ten punkt chyba nie wymaga tłumaczenia? Warzywa są niezbędne, jeśli chcesz być piękna, młoda i zdrowa. Nie każdy lubi surowe, nieprzetworzone warzywa (nigdy nie potrafiłam tego zrozumieć), ale jest wiele świetnych pomysłów na przygotowanie i przechwycenie ich w jakiś daniach, więc nie powinniście mieć wymówek ! Wiem, że podczas obróbki termicznej tracą trochę na wartości, ale w tej kwestii bardzo dobrym rozwiązaniem są pomidory. Wiedzieliście, że te przetworzone mają jeszcze więcej likopenu niż świeże ?

DSC_2942

Genialnym rozwiązaniem jest też smoothie. Ostatnio oszalałam na punkcie różnych koktajli i nie ma dnia, żebym jakiegoś nie przygotowała. Zazwyczaj robię je na drugie śniadanie lub przekąskę i cały czas kombinuję z nowymi smakami. Do mieszanki owoców dołóżcie jakieś warzywo. Może to niewiele, ale zawsze coś !

Przepis na koktajl warzywno – owocowy

Składniki:

  • garść szpinaku
  • pół banana
  • kilka truskawek
  • sok z połowy cytryny

20140219-DSC_0114

Owoce o małej zawartości fruktozy (glukozy) i niskim IG

Owoce są w porządku, o ile przestrzegamy kilku reguł. Wybierajcie przede wszystkim owoce z niewielką zawartością cukru, głównie truskawki, maliny, jagody, borówki – czyli wszystkie owoce jagodowe. Poza tym jabłka, ponieważ są dobrym źródłem błonnika i pektyn oraz owoce cytrusowe i avocado ! Tak, avocado jest owocem !

DSC_2645

DSC_2173

Przepis na domowy sorbet truskawkowy

Zrezygnowałabym z bananów, gruszek i owoców tropikalnych. Zawierają ogromną ilość cukru, który automatycznie podniesie poziom glukozy. Wyjątkiem jest moment, kiedy jesteśmy po treningu. Wtedy, taki bodziec cukrów prostych w postaci owoców jest idealnym rozwiązaniem. Szczególnie, jeśli mówimy o intensywnym treningu siłowym, zwróćcie uwagę na banany czy ananasa.

Jest jeszcze jedna zasada, którą kieruje się wiele osób, mianowicie owoców nie jemy po godzinie 15. Ja uważam, że każdy z nas jest inny i sam powinien sprawdzić, w jakiej sytuacji czuje się najlepiej. Ja nigdy nie zwracałam uwagi na porę dnia i jadłam je wtedy, kiedy miałam ochotę. Teraz wprowadziłam małe zmiany i owoce jem tylko po treningu lub do śniadania. Zobaczymy co z tego wyjdzie, na razie czuję się super 🙂

Naturalne zamienniki cukru

Najczęściej wybieram stevię i ksylitol (zdrowszy od tej pierwsze). Ksylitol to nic innego, jak cukier brzozowy – czyli naturalny zamiennik sacharozy. Zarówno ksylitol jak i stevię można wykorzystać do dań na ciepło i na zimno. Dostałam kiedyś pytanie, gdzie to można kupić. Przecież takie super zdrowe produkty nie są dostępne w normalnych marketach. A właśnie, że można i to bez problemu. Stevia jest teraz dostępna praktycznie w każdym większym markecie i nie ma potrzeby latania po sklepach ze zdrową żywnością, podobnie jak ksylitol. Zajrzycie na działy ze zdrową żywnością, które są dostępne teraz w każdym większym markecie.

DSC_2758

DSC_2756

Zapamiętajcie jedną rzecz – stevia nie zawiera żadnych kalorii, ale ksylitol już tak. Ma ich około połowę mniej niż cukier, ale to zawsze coś. Z drugiej jednak strony, stevia ma dość charakterystyczny smak i nie każdemu on pasuje. Ja już się do niego przyzwyczaiłam i gdy potrzebuję dodatkowej słodyczy, stevia sprawdza się idealnie.

Produkty pełnoziarniste

 Odkąd tylko pamiętam, krąży mit, że makaron, chleb i ziemniaki tuczą. Ciekawa jestem, ile razy słyszeliście „Jestem na diecie, nie jem ziemniaków” ? Bo ja mnóstwo… To kompletna bzdura, ale warto wziąć pod uwagę rodzaj zbóż jakie spożywamy. Jeśli masz zamiar rozpocząć dietę, albo po prostu zdrowo się odżywiać, wyrzuć oczyszczoną mąkę pszenną i wszystkie produkty z niej wykonane. Biały makaron zamień na pełnoziarnisty durum, żytni lub gryczany. Drobne kasze zamień na te grube, na przykład gryczaną, jaglaną  lub jęczmienną. A biały ryż na naturalny, dziki lub basmati. Naucz się wybierać to, co będzie miało zdecydowanie lepszy wpływ na twoje zdrowie i sylwetkę.

DSC_0024

DSC_0028

Co do chleba, na początku tego roku postanowiłam z niego zrezygnować. Kiedyś nie wyobrażałam sobie życia bez pieczywa. Do tego stopnia, że chleb czy bułki jadłam codziennie, serio. I muszę Wam powiedzieć, że teraz widzę niesamowitą różnicę – czuję się zdecydowanie lepiej ! Bez chleba na prawdę da się żyć. Jeśli mam ochotę na „kanapki” robię wytrawne placuszki Z TEGO przepisu. Gdybyście jednak, nie potrafili zrezygnować całkowicie z chleba, postarajcie się go ograniczyć i wybierać ten najlepszy – żytni i z czystym składem ! Mogę polecić chlebek żytni 7 zbóż z Biedronki, bardzo fajny skład.

DSC_2134

DSC_2131

Przepis na chlebek czystoziarnisty

Woda mineralna

Nie będę trąbiła o tym, że woda jest niezbędna i ile musicie jej pić. Tę śpiewkę każdy zna już na pamięć i jeżeli pije to nie ma problemu. Ale co zrobić w sytuacji, jeśli nie lubi się zwykłej wody mineralnej? Znam sporo osób, które przez całe życie piły tylko słodzone soki i napoje gazowane a na wodę nawet nie patrzyły.

Są dwie opcje. Albo się zmusić i po jakimś czasie na pewno przyzwyczaisz się do jej smaku, albo zrobić domową wodę owocową. Do niegazowanej wody dorzuć ulubione owoce (najlepiej jagodowe), miętę, cytrynę i lód. Nadal zdrowo i bez cukru, ale jednak z owocowym posmakiem 🙂

DSC_2142

DSC_2144-horz

Woda jest też dobrym rozwiązaniem, dla osób które rozpoczynają dietę. Po ograniczeniu kalorii, szczególnie jeśli wcześniej jadłaś bardzo dużo, na początku będziesz odczuwała głód, nie ma innej opcji. Szklanka ciepłej wody z sokiem z cytryny „zapcha” trochę żołądek z takiej sytuacji. Dzięki takiemu trikowi unikniesz zbędnego podjadania.

Zielona i czerwona herbata oraz zioła

Krążyły kiedyś pogłoski, że zielona herbata odchudza. Właściwie, nadal na pewno krążą po internecie, gdyby dobrze poszukać. Muszę Was zmartwić, ale ani zielona, ani czerwona herbata nie odchudzają. Ale pomagają i stymulują cały proces odchudzania. Zielona herbata też uspakaja i podkręca delikatnie metabolizm, a czerwona stymuluje zmniejszanie podskórnej tkanki tłuszczowej.

DSC_1795

Pijcie na zmianę te dwie herbaty, a do tego miętę, pokrzywę czy jakieś inne ulubione zioła. Tylko nie zapominajcie przy tym o wodzie!

Pikantne przyprawy

 Przyprawy takie, jak chilli, ostra czerwona papryka, pieprz cayenne, cynamon, a nawet naturalne, gorzkie kakao to bardzo dobre stymulatory w kwestii podkręcania metabolizmu. Nie spalą za Was zbędnej tkanki tłuszczowej, ale w pewnym stopniu ułatwią ten proces. Dodawaj do każdej potrawy jakiejś przyprawy. Na pewno nie zaszkodzi, a może pomóc.

Mam nadzieję, że ten wpis choć trochę pomoże Wam wprowadzić zdrowe zmiany do swojego jadłospisu ! 🙂

About The Author: Roksana

Studentka dietetyki, z zamiłowaniem do blogowania, fotografii i mody. Uwielbia podróże. Kiedyś poleci do NY i przebiegnie wzdłuż rzeki Hudson - jedno z wielu marzeń. Wszystko co robi, robi na 200%, wkładając w to całe serducho. Mam nadzieję, że to zauważycie :)

Comments

13 − 4 =

  • Reply Ania

    Super mega pomocny wpis! Właśnie rozpoczynam swoją przygodę z siłownią i dietą i muszę przyznać że Twój blog jest dla mnie mega kopem i motywacją 🙂

  • Reply Magda

    jak to stevia nie zawiera kcal? na kazdej stronie sa podane wartosci i w lyzeczce jest jakies 12kcal czyli jak ksylitol.

    • Reply Roksana

      To kalkulator z którego korzystasz niestety wprowadzają Cię w błąd 🙁 Stevia, jako naturalny produkt nie zawiera żadnych kalorii. Niektóre produkty nie są w 100% naturalne i zawierają domieszkę maltodekstryny albo dekstrozy i te mogą mieć kcal.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

19 − 10 =